FRA IDE TIL GJENNOMFØRING – DIGITALT KUNSTGALLERI

(Skrevet 23. nov. 2015)

Ideen Min samboer Jim, har lenge samlet på malerier, kunst og antikviteter. Vi har en ide om å lansere et digitalt kunstgalleri, der hver gjenstand får sin egen beskrivelse. Den vil inneholde, kunstner, hvor og når gjenstanden er laget, og forhåpentligvis lærerik historikk. I tillegg vil vi lage bilde- og videopresentasjoner. Vi vil også tilby kunstvurderinger og rensing av bilder. For å få en levende side der kunstinteresserte kan «møtes» ønsker vi å opprette et kunstforum. Der vil vi legge ut informasjon om, og analyser av gjenstander og andre artikler rundt temaet. Ideen er å lære bort, og skape interessante og inspirerende dialoger og diskusjoner.  Dette tror vi vil være med på å bygge lojalitet og troverdighet til vårt nettgalleri.

Jims digitale kunstgaleri

Finnes det liknende tjenester, hvem er konkurrentene, spennende nykommere i markedet? I Norge finnes det mange tilbydere av kunst og antikviteter på nett. Og noen av dem tilbyr også kunstvurderinger. De største er Blomquist og Fineart.  I tillegg har andre mulighet til å selge kunst via dem. Hovedtyngden på disse sidene er malerier og grafikk. Finn.no og torget er også en stor konkurrent her legger både amatører og spesialister ut annonser selv. Og det er stort sett her de kunstinteresserte leter først. For øvrig er torget en glimrende plass å annonsere på for oss, og det er gratis. QXL, og ebay er det internasjonale svaret på lignende tjenester. De fleste, bortsett fra Finn, satser for det meste på nettauksjoner. Vår ide baserer seg ikke på dette. Vi har heller ikke sett at de har kunstforum eller tilbyr rensing av malerier. Noen nye spennende aktører på markedet har vi ikke lagt merke til akkurat nå.

Hvordan senker du transaksjonskostnader ved tjenesten? Transaksjonskostnader er den prosessen kunder må igjennom for å skaffe seg nok informasjon for å foreta et kjøp.  Denne prosessen er ifølge Arne Krokan og Den digitale økonomien, delt inn i de 6 emnene nedenfor.

Søke- og informasjonskostnader En kunde må søke for å finne aktuelle alternativer og informasjon. Vår internettside må være enkel. Undersøkelser viser at det er søkefunksjon, innholdsfortegnelse og at det tydelig fremkommer hvor man er på siden som er viktigst for kunden. Det er ingen grunn til å ikke følge denne vitenskapen. Vi vil etterstrebe å lage en enkel informativ webside der kunden kan søke på kunstnere, gjenstander og motiver. I tillegg skal det opprettes et klart og tydelig innholdsregister, sortert på aktuelle kunstnere og gjenstander. Vi vil også videofilme objektene mens vi forteller om dem. Ideen er å gi god, lærerik og troverdig informasjon. Der det er mulig vil vi også linke til aktuelle eksterne sider om kunstneren og eller gjenstanden. Det må gå klart frem hvor man er på nettsiden så det går raskt å navigere. Slik blir det lett å finne utvalget i vår nettbutikk, og både søke- og informasjonskostnadene reduseres.

Jims kunsgaleri

Ill av Britt Monica Wold Øien – Jim’s kunstgalleri og kunstforum, ideskisse  webside

Forhandlings-, og beslutningskostnader Når kundene har funnet god informasjon og har evaluert alle alternativene, vil de vurdere priser og forhandlingsvilkår før de tar en beslutning. Informasjon om priser, leverings- og betalingsbetingelser og en «legg i handlekurven knapp» må være let synlig. God prisinformasjon og klare leveringsbetingelser senker forhandlings- og beslutningskostnadene.

Evaluerings- eller undersøkelses-, og tvangskostnader Det er viktig at kunden får det han forventer, gjenstandene må være korrekt beskrevet slik at det ikke blir overraskelser når de undersøker dem i etterkant. Kunstgjenstander, antikviteter og malerier er ofte gamle og kan ha mangler. Dette må komme klart frem. Slik unngår vi at kunden mottar noe som ikke svarer til forventningene, og tvangskostnadene vil dermed senkes. Om det allikevel skulle forekomme må reklamasjons- og returrutiner være enkle og forholde seg til.

Skaper den nettverkseffekter? Nettverkseffekter oppstår når flere har nytte av at flere er med i et nettverk. For å skape lojalitet leste jeg i Rework av Jason Fried og David Heinemeier Hansson, at det å satse på opplæring er en god ide. Vår nettbutikk vil kombineres med et kunstforum. Her skal det legges ut artikler og inviteres til diskusjoner og engasjement rundt kunst og antikviteter. En av forutsetningene for å skape nettverkseffekter er åpenhet. Dette forumet skal være åpent for alle, de kan kommentere, legge inn egne innlegg og dele innlegg med venner på Facebook, Twitter osv. I tillegg vil vi legge ut de samme artiklene på sosiale medier. Målet er å få følgere som anbefaler oss videre. Det er mange kunstinteresserte i Norge som vil ha glede av et slikt nettsamfunn og det vil dermed gi nettverkseffekter for denne gruppen. Er de interessert i forumet vil de nok også være interessert i det vi selger.

Skaper den «increasing returns»? Begrepet «increasing returns» benyttes oftest i forbindelse med salg av digitale tjenester. Ifølge Arne Krokan, er dette digitale tjenester som er bygget slik at kostnaden ved å betjene en kunde til (grensekostnaden) er svært lav, i praksis tilnærmet null.

Dette er ikke en typisk digital tjeneste som for eksempel salg av e-bøker der det ikke koster mer å produsere et eksemplar enn 100.  For typiske digitale tjenester oppnår man økende avkastning jo flere eksemplarer man selger. Vår ide er basert på å selge fysiske gjenstander, tilby rensing av malerier og verdivurdering. Jo flere gjenstander vi selger jo mer vil vi selvfølgelig tjene, men det vil også gå med mer ressurser på å betjene kundene, og å pakke og sende varene. I motsetning til en e-bok som sendes automatisk rett fra nett. I tillegg må vi, etter hvert, investere i nye gjenstander og rensemidler. Ut i fra hvordan jeg har forstått begrepet, så mener jeg at denne ideen ikke skaper «increasing returns».

Hvilke ressurser er du avhengig av for å realisere ideen? Vi har allerede produkter og kunnskapsressurser, speilreflekskamera , PC, og nødvendig programvare. Noe særlig mer utstyr en det trenger vi ikke. Vi må også ha ressurser og kompetanse til å bygge opp en optimal webside og å drifte denne. I tillegg må vi ha ressurser til å gjennomføre digitale markedsaktiviteter. Forsendelses- og faktureringstjenester må også på plass. Kapital til å starte opp har vi.

Organisasjon/sette sammen teamet, hvilke tjenester kan du kjøpe, hvilke må du ha selv? Tanken er at det er min samboer og jeg som skal drifte det digitale kunstgalleriet. Jeg har erfaring innen markedsføring og -planlegging, oppdatering av websider, design, litt bildebehandling, e-markedsføring, Google Analytics, skrivekunnskaper med mer. Min samboer er kunsteksperten og kan skrive informasjon om gjenstandene, prise dem og drifte kunstforumet. Han kan også rense malerier og foreta verdivurderinger. Innpakking av varer kan vi gjøre selv og emballasje og forsendelse kjøper vi av posten. Fakturering og regnskap kan vi også ta selv, men på sikt må vi antagelig kjøpe regnskapstjenester. Jeg har etter hvert tilegnet meg en del digital kompetanse men, for å lage en optimal webside, vi må antagelig kjøpe webutviklingstjenester. I tillegg vil vi kjøpe Google tjenester som AdWords for å få mest mulig trafikk til siden vår.

Hva er absolutt minimum til å lansere ideen? Ifølge Rework, er det en god strategi å gjøre alt man kan selv før man ansetter noen. Et av slagordene er «Good enough is fine». Med andre ord, det er bedre å komme i gang med en enkel løsning, og heller gjøre det «GREAT» senere. Det er mulig å lage en billig og enkel webside via for eksempel Godaddy og gratistjenesten WordPress. WordPress tilbyr mange maler som er optimalisert for både PC, nettbrett og mobil, for eksempel «e-shopper». Denne malen er kompatibel med «Woo-commerse plugins», som for eksempel gjør det mulig å installere betalingsløsninger og andre e-handel funksjonaliteter. I tillegg er WordPress allerede laget for blogging så et kunstforum burde vi få til. Antagelig finnes det slike norske løsninger også. Som tidligere nevnt, varene har vi så det er kun et digitalt kunstgalleri og et forum som må på plass for å starte opp.

250 prog god enough is fine ill fra Rework

Good enough is fine – Ill. fra boken Rewoork

Hva slags forretningsmodell/inntektsmodell? Etter å ha lest kapitelet om forretningsmodeller i Den digitale økonomien, ser jeg at det er e-tailer eller detaljistrollen som passer for vår ide, det vil si at vi vil drive en tradisjonell butikk på nett. I kombinasjon med et nettforum. Inntektene kommer fra våre handlende kunder.

Kritiske suksessfaktorer for å lykkes? Noen av de kritiske suksessfaktorene som nevnes av Arne Krokan, er at nettsiden må være gjenfinnbar på en enkel måte. Det må være kobling mellom nettnavn og hva vi selger. Med andre ord, vi må synes i søkemotorene. Vi må finne et logisk nettnavn/webadresse, og jobbe med å få til best mulig søkeordoptimalisering slik at vi blir rangert høyt opp på søkelistene. Spesielt hos Google søk som brukes mest. Og siden bruk av nettbrett og mobil øker, må den være optimalisert for både PC, nettbrett og mobil.

Videre nevner han at kommersiell suksess handler om hvordan man skaper fordeler for brukerne. Dette oppnår man best ved å jobbe med å senke transaksjonskostnadene og å skape nettverkseffekter.

Som beskrevet over må vi derfor lykkes med å lage en oversiktlig og intuitiv webside der kundene finner lett frem, og hvor informasjonen er god. Det er også viktig at vi gjør noen gode tester underveis så vi sikrer at det vi gjør blir bra. Videre må vi lykkes med å posisjonere oss, det vil si at vi må skape fordeler eller verdier for kundene, som ikke konkurrentene har. Vi har som nevnt tro på at et kunstforum, videovisualisering av gjenstander, rensing av bilder og verdivurdering vil kunne være med på å skape den lille forskjellen.

Prisnivå er også en viktig faktor. Kunstgjenstander, – antikviteter og –malerier kan tåle en høyere pris siden hver gjenstand er unik, og det finnes mange som samler på spesielle gjenstander og kunstnere. Samtidig må vi være realistiske, den digitale verden har ført til at alle kan se alt på nett og prisbildet blir veldig synlig. Det er viktig å følge med på hva andre tilbyr tilsvarende varer for, slik at prisene blir riktige.

For å få besøk og flere kunder er en god digital markedsføringsplan også en vesentlig suksessfaktor. Ved hjelpe av modellen WebMarketingMatrix av Karl Strømmer og Carl Philip Lund, og ved bruk av prioriteringsmodellen kan vi komme langt. Noen aktiviteter er ganske selvsagte, slik som søkeordoptimalisering, Google AdWords, og e-postmarkedsføring. Vi må også jobbe med webanalyseverktøy og å lykkes med å benytte sosiale medier.

Jeg vil gjerne avslutte med et tips til suksess som jeg har bitt meg ekstra merke til fra boken Rework, og som jeg synes passer fint til ideen vår. Det er «Build an adience», de oppfordrer til å «bygge en tilhengerskare» ved å blogge, «tweete», «poste», sende e-mail og lage videoer med mer. Når man får tilhørere og fans som liker å høre på hva man formidler kommer de tilbake. Og når man har noe å fortelle så er publikummet allerede der, klare for å høre etter. I tillegg vil de med stor sannsynlighet også like det som selges og handle.

Informasjon til denne oppgaven har jeg funnet i nevnte bøker og i følgende lenker:
Nettverkseffekter og increasing returns – Hva skjer a?
WebMarketingMatrix
WebMarketingMatrix Steg 1: Få mer besøk til nettsiden din
WebMarketingMatrix Steg 2: Få flere kunder
Woo commerce

Legg igjen en kommentar